Nuffnang Ads

Friday, 2 November 2012

Detik Cemas Seorang Calon Temuduga



Hye
Assalamualaikum
Apa khabar??
Sehat??

 
Kira-kira dua bulan lepas bertarikh 29/9/12 aku ada menduduki sebuah peperiksaan untuk melayakkan diri ke peringkat temuduga..
Jawatan:
Penolong Pegawai Teknologi Maklumat (Gred F29)..

Dan hasil nya seperti ini:

Tahniah! Anda LULUS ujian yang telah diadakan pada 29/09/2012. 


 Dan dengan itu aku layak ke peringkat seterusnya..

Tapi..



Pepatah Acadd ada mengatakan 
"Kalau nak terbang, jangan terlalu tinggi.. Kalau jatuh, Gedebukk sakit!!"


 So dengan prinsip "harap tak harap sangat" aku gigihkan diri hadapi sebarang kemungkinan apa pun terjadi..


Walaupun begitu, usaha ke arah nak berjaya tu tetap ada la, agak kurang sopan bila terlalu tawakal tanpa iringan usaha yang sepadan..

"Ibarat damba kan emas tapi ke katil selalu.."

 "Umpama tukang kayu tak bawak paku"

 "Nak makan durian terbeli ciku.."
 terlalu jauh menyimpang kata bidalan ini haha..


 Maka akan jahanam la kalau aku teruskan lagi kata bidalan yang kalau difikir dua atau tiga kali pun belum tentu korang setuju..


-----------------------GELETEK-GELETEK-----------------------

Selepas 25 kali mencuba, akhirnya Dol lulus temuduga. Tapi sebelum meninggalkan bilik temuduga, pengurus kilang memberitahu.

Pengurus : Untuk permulaan, kita bayar kamu RM5 sejam. Tapi lepas 3 bulan, kami naikkan gaji kamu kepada RM7 sejam. Setuju?

Dol : Setuju, bos..

Pengurus : Kalau macam tu, bila kamu boleh mula kerja?


Dol : 3 bulan lagi, bos..

 ----------------------------------------------------

  
 Nota Kaki:
Ber Otak  Tak Sama Dengan Ber Akal..
Yang Cerdik Belum Tentu Siuman..
Peace No War!! YEAHH YEAHHHHHHH !! 



 
 

2 comments:

Yousof said...

Alhamdulillah.. Tahniah Cad!! ;)




Heheheh Pandai Dol menyusun langkah ke arah yang lebih baik.

Nur Azila said...

tahniah. semoga berjaya untuk peringkat seterusnya.. doa-usaha-ikhtiar dan tawakal.. :)